Misiunea înseamnă comunicarea față în față – Congres de Comunicare, ediția a II-a

Cea de-a doua ediție a Congresului de Comunicare a avut loc la Bacău în zilele de 21 și 22 octombrie 2016 având ca temă „Comunicarea și managementul conflictelor”. Organizat de Departamentul de Comunicare al Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea – Conferința Moldova, Congresul de Comunicare a adus în atenția celor prezenți atât concepte provocatoare ale comunicării, elemente de gestionare a crizelor cât și cele mai noi perspective misionare ale Bisericii din domeniul relațiilor publice și comunicării social media.

Evenimentul s-a desfășurat sub motto-ul „Față în Față” preluând cuvintele biblice din cartea Exod 33:11: „Domnul vorbea cu Moise față în față, cum vorbește un om cu prietenul lui”. Începând de vineri seara și, continuând neîntrerupt pe parcursul zilei de sâmbătă, congresul a inclus conferințe, seminare și studii de caz în care s-au prezentat subiecte precum: eficiența comunicării bisericii, managementul conflictelor, strategia globală de comunicare a bisericii, necesitatea unei concepții unitare a bisericii în aplicarea cunoștințelor de comunicare și relevanța noilor tehnologii de socializare media.

Ediția a II-a a Congresului a crescut atât în anvergură, cât și în popularitate, dovedindu-se un schimb eficient de experiență a specialiștilor în comunicare din perspectiva misionară a Bisericii Adventiste la nivel regional. „Din câte cunosc eu, este singurul congres pe teme de comunicare organizat pentru a II-a oară în România de către biserica noastră la Bacău … iar rezultatele încep să prindă contur,” a declarat la deschiderea congresului pastorul Dragoș Mușat, Director al Departamentului de Comunicare din Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea, România. Alături de cei 862 de participanți în sală, evenimentul a fost transmis și urmărit on-line, în direct, de 679 de utilizatori unici din România, Italia, Spania, Germania, Franța, Suedia, Marea Britanie, Austria, Ungaria, SUA și Canada. În general, au fost prezente persoane interesate de comunicarea misiunii bisericii și de perfecționarea capacității transmiterii mesajului Evangheliei. Dintre aceștia o bună parte au fost specialiști din media și social-media, specialiști în leadership, marketing sau negociere, responsabili de comunicare, prezbiteri, avocați, notari, persoane ce lucrează în domenii publice sau oficiale, slujbași și membri ai bisericii.

Programul de sâmbătă dimineața a inclus două sesiuni de studiu interactiv din care una pentru instructori formatori și cea de a doua sesiune pentru toți participanții la congres. Implicarea departamentelor bisericii, în mod special a Departamentului Școlii de Sabat și a Departamentului Tineret alături de prezența corului „Înger Alb” din Republica Moldova, a dat savoare întregului program.

Un element aparte al Congresului de Comunicare a fost accentul pus pe managementul conflictului de domnul Titus Corlățean, diplomat și senator în Parlamentul României. Domnia sa a vorbit despre rolul bisericii și al membrilor ei în situații de criză. Domnul Corlățean precizând că „Darul influenței pozitive este o temă actuală” a pornit de la axioma că noi românii știm ce înseamnă creștinismul și a expus studii de caz în care implicarea demnă a creștinilor a fost extrem de relevantă pentru îndeplinirea obiectivelor naționale. Domnia sa a prezentat elemente în care atitudinea comunicativă, responsabilă și unitar-coerentă a membrilor bisericii a avut darul de a dezvolta o influență pozitivă mai ales în situații de criză. De asemenea, domnia sa a subliniat faptul că „Astăzi, egalitatea generează o abordare tot mai diferită a principiului nediscriminării.”

Paulin Giurgi, director de comunicare și dezvoltare strategică al Centrului Media „Stimme der Hoffnung” din Darmstadt, Germania, a prezentat metode și tehnici esențiale și actuale de comunicare. Comunicarea strategică a fost tema centrală din seminarul „Comunicarea esențelor. O provocare în misiunea bisericii globale”. Domnia sa a dezvoltat întrebări care să provoace abordări eficiente ale misiunii precum: Cum comunicăm valorile bisericii, care sunt esențele ei, care este codul de comunicare, conținuturile comunicării noastre? În continuare a prezentat câteva direcții strategice de comunicare prin care bisericile locale, centrele de comunicare sau clasele de studiu „Sola Scriptura” devin canale media reprezentative pentru evoluția bisericii. Printre ideile prezentate de Paulin Giurgi se numără și cea a creării și folosirii principiilor de marketing în biserica din România așa cum sunt ele folosite în Occident, tocmai pentru a stăvili valul de secularizare al lumii vestice: “În esență, misiunea bisericii sau implementarea misiunii este o campanie de marketing”. „Apocalipsa 14 este motivul pentru care biserica noastră există”.

Klaus Popa, Manager General al Centrului Media „Stimme der Hoffnung” din Darmstadt, Germania a vorbit despre impactul pe care îl are media în toate formele ei atunci când este folosită constructiv pentru dezvoltarea și binele societății la nivel local sau regional. Vorbind despre „Rolul comunicării vizuale în misiunea bisericii” și pornind de la principiul „credinței care trebuie trăită local prin relații personale” Klaus Popa a evaluat contextul actual ca unul favorabil comunicării Evangheliei și a dat exemple din centrele media prin care biserica este relevantă global atunci când pe plan familial, local și regional există o bună comunicare.

Un element de noutate al acestei ediții a fost punerea în practică a noțiunilor de marketing în biserică prin desfășurarea Concursului de Fotografie Digitală soldat cu premii în cărți de valoare: „Originalii” de Adam Grant, „Călcâiul lui Ahile” de Vlad Ropotică, „Motivație și succes” de Lorand Soares Szasz (Audio-Book) și „Dezvoltă-ți Abilitățile de Comunicare” de Roz Townsend.

Congresul s-a încheiat cu sesiunea de întrebări și răspunsuri moderată de domnul Tiberiu Nica, Director al Centrului Media Adventist din România. Interviul înregistrat pentru emisiunea „Biserica în acțiune” a accentuat necesitatea orientării bisericii către un tip de comunicare pertinentă și activă, „față către față” în grupurile mici de oameni, dar, în același timp, relevantă și globală ca punct comun de interes pentru toți cei care cred în Dumnezeu.

„În urma feedback-ului primit credem că ne-am îndeplinit obiectivele pe care ni le-am propus atunci când am decis să realizăm ce-a de-a doua ediție a congresului. Am dorit și să furnizăm tuturor participanților informații cu privire la strategia unitară și pro-activă de comunicare a bisericii. Am dorit să creăm un cadru în care să învățăm nu doar să evităm conflictele ci și să creăm din ele ocazii de mărturisire a credinței. Credem că am reușit să echipăm, în mod special membrii bisericii, cu instrumente de comunicare care să-i capaciteze eficient pentru îndeplinirea misiunii bisericii. Misiunea înseamnă comunicarea față către față așa cum Moise comunica cu Dumnezeu. Tehnicile și instrumentele pe care social-media ni le oferă azi nu reprezintă decât canale inteligente de comunicare puse la dispoziție de Dumnezeu. Biserica de azi are unelte minune, adevărate pietre care vorbesc! Cu adevărat relevantă este însă, în cele din urmă, comunicarea față către față. Asta ne si propunem pentru următorul proiect care ne stă înainte: „ASEMENEA LUI Hristos” ne-a transmis în încheiere inițiatorul și coordonatorul evenimentului, pastorul Sergiu Macovei, director de comunicare pentru Zona de Nord-Est a României.

Pentru cei care doresc să vadă online părți din desfășurarea Congresului de comunicare, gazda evenimentului – Biserica Adventistă Bacău Centru, a postat pe pagina de resurse video o bună parte a înregistrărilor de la eveniment.

Mai multe fotografii găsiți aici.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *