„Femeia să tacă în adunare!”

În 1 Timotei 2:11,12 citim: „Femeia să înveţe în tăcere, cu toată supunerea. Femeii nu-i dau voie să înveţe pe alţii, nici să se ridice mai presus de bărbat, ci să stea în tăcere.”

Termenul „a tăcea” (gr. hesuchia) este folosit pentru a transmite trei idei: (1) a nu vorbi (Luca 14:4); (2) a păstra un cadru liniştit în care se poate discuta (Faptele 11:18); (3) a fi inactiv, aşa cum citim în Luca 23:56 despre femeile care au pregătit mirurile pentru îmbălsămarea lui Isus.

Când este asociat cu discuţiile, termenul poate indica spre o formă de vorbire care tulbură interacţiunea socială, cu alte cuvinte, indică „un anumit fel de tăcere” şi nu doar absenţa vorbirii, ca în Faptele 11:18, unde creştinii din Ierusalim, după ce l-au ascultat pe Petru, „s-au potolit (în gr. au tăcut), au slăvit pe Dumnezeu şi au zis” (Faptele 11:18). De aici reiese că tăcerea lor a continuat cu „lauda adusă lui Dumnezeu”, căci aici vedem absenţa controverselor şi o atmosferă liniştită, calmă, în care comunicarea reală este posibilă.

Ce spune Biblia?

Încă de la începutul capitolului 2, îndemnul lui Pavel către credincioşi, bărbaţi şi femei, este să-şi trăiască viaţa în pace şi linişte, să se roage Domnului pentru autorităţi şi pentru semeni (1 Timotei 2:2). Apoi, în versetul 8, el îi îndeamnă pe bărbaţi să se roage „fără mânie şi fără îndoieli”, sau fără dispute, adică cei sfătuiţi să se roage pentru pace trebuie să fie paşnici.

Apoi Pavel continuă cu versetele 9-12, vorbind de comportarea publică a femeilor în cadrul închinării: să fie îmbrăcate în chip cuviincios, nu cu împletituri de păr, bijuterii şi haine scumpe şi să nu fie învăţător public – ceea ce era de aşteptat pentru toţi discipolii secolului I, căci doar după ce studentul devenea rabin avea voie să-i înveţe pe ceilalţi. Însă Pavel nu anulează participarea activă a femeilor în închinarea publică, de vreme ce le îndeamnă să se roage (v. 9), iar în 1 Corinteni 11:5, vorbeşte de femeile care prorocesc în public. Exemplul Priscilei, din Faptele 18:26, ne vorbeşte laudativ despre capacitatea de învăţător religios a unei femei, într-un cadru privat. Aici, în 1 Timotei 2, accentul lui Pavel este pe moralitate şi exprimarea ei în armonie cu practicile religioase ale bărbaţilor şi femeilor. Îmbrăcămintea bogată, împopoţonarea, împletiturile complicate de păr şi purtarea bijuteriilor nu erau asociate cu integritatea morală şi adevărata pietate; de asemenea, deoarece femeilor nu li se permitea să fie profesoare sau să fie martore într-un proces, era scandalos ca în biserică să fie învăţătoare. Pavel căuta câştigul misionar şi nu dorea să scandalizeze societatea în mijlocul căreia lucra prin lucruri neesenţiale pentru Evanghelie.

Este posibil ca aici, când Pavel le spune femeilor să tacă, să aibă în vedere şi o situaţie specifică din Efes, în care unele femei au căzut în capcana învăţătorilor falşi: „Sunt printre ei unii care se vâră prin case şi momesc pe femeile uşuratice, îngreuiate de păcate şi frământate de felurite pofte” (2 Timotei 3:6). Astfel, expresia „să stea în tăcere” nu înseamnă că femeia nu trebuie să scoată niciun sunet, ci că vorbirea controversată nu este acceptabilă, deoarece creează tulburare. Această explicaţie este în armonie cu folosirea substantivului şi a verbului „a tăcea” în Noul Testament şi cu contextul general biblic despre rolul femeii în biserică.

Concluzie

Deşi cuvintele apostolului de aici sunt introduse prin expresiile „vreau”, „nu-i dau voie”, cu siguranţă exprimă voia lui Dumnezeu. Bărbaţii nu trebuie să fie aspri sau dictatoriali cu femeile, iar ele nu trebuie să-şi uite chemarea la modestie şi bună-cuviinţă. Idealul de împlinit pentru toţi închinătorii rămâne acesta: „Căutaţi să păstraţi unirea Duhului, prin legătura păcii” (Efeseni 4:3).

3 raspunsuri
  1. dacian
    dacian says:

    Imi place cum trebuie neaparat interpretat Cuvintul lui Dumnezeu si ajungem sa spunem ca desi acolo scrie ca e alb , de fapt scriitorul a vrut sa spuna ca e negru..Daca Pavel spune sa taca atunci sa taca ce atita filosofie , sau sint unele care trebuie neaparat sa vorbeasca? Sau o fi problema miscarea tot mai prezenta in societatea de azi, pentru drepturile femeii (care de fapt vrea sa fie mai egala decit barbatul)???

    Răspunde
    • Eugen
      Eugen says:

      Dacian, dupa rationamentul tau „daca asa scrie, asa trebuie facut” (parafraza), vreau sa te intreb ce fel de casa ai? Respecti ce spune Biblia aici: ”Cand zidesti o casa noua, sa-ti faci un palimar imprejurul acoperisului, ca sa nu aduci vina de sange asupra casei tale, daca s-ar intampla sa cada cineva de pe ea.” (Deut.22:8)?

      Dacă nu trebuie nici un fel de interpretare, sa inteleg ca aplici in familia ta textul sacru asa cum este el lasat de Dumnezeu aici: ”Daca un om are un fiu neascultator si indaratnic, care n-asculta nici de glasul tatalui sau, nici de glasul mamei lui, si nu-i asculta nici chiar dupa ce l-au pedepsit,
      19. tatal si mama sa-l ia si sa-l duca la batranii cetatii lui si la poarta locului in care locuieste.
      20. Sa spuna batranilor cetatii lui: „Iata, fiul nostru este neascultator si indaratnic, n-asculta de glasul nostru si este lacom si betiv.”
      21. Si toti oamenii din cetatea lui sa-l ucida cu pietre si sa moara. Astfel sa cureti raul din mijlocul tau, pentru ca tot Israelul s-auda si sa se teama. (Deut. 21:18-21)?
      Esti sigur că nu te-ai grabit cand ai comentat articolul respectiv?

      Răspunde
      • ovimobila groseni
        ovimobila groseni says:

        este f important sa iei contextul intodeauna,mie personal cei care iau cate un verset si-l interpreteaza cum vor ei mi se par cel putin dubiosi….

        Răspunde

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *